• Antwerpen
  • In de mist op de Maas
  • Regensburg
  • Oss

Schandalig aanbod!

 In 2009 per e-mail aan Corien Wortmann van de CDA gevraagd om een mogelijkheid voor een verbod onder het varen van de kostprijs in te stellen, zoals er in België een wet is voor het wegvervoer.

 En onze zorg geuit voor de toekomst van de binnenvaart.

 Een deel van antwoord van Corien Wortmann in 2009 per e-mail:

Toch moeten we er ook voor waken om de capaciteit voor de toekomst te veel te gaan beperken,aangezien prognoses nog steeds aangeven dat de binnenvaart op middellange termijn fors gaat groeien.
Wat betreft een Europees verbod op varen onder de kostprijs, dat zou inderdaad te lang gaan duren.
Of het op nationaal niveau een goede oplossing is, betwijfel ik, zoals ook in mijn vorige antwoord heb gemeld.
Hoewel het in België voor het wegverkeer geldt, is dat in veel andere landen niet het geval is.
Het zou de binnenvaart dus extra kunnen schaden als straks met een verbod op het varen onder de kostprijs het vervoer nog meer naar de weg of spoor gaat.

 Hieruit blijkt dat de politiek een nieuwe moderne binnenvaartvloot wel op het verlanglijstje had staan, en de banken gingen hier in mee, en het klopt, de ondernemers hebben zelf die handtekening gezet, maar door die handtekening wordt wel héél de binnenvaart afgestraft.

En als laatste dat we ons vooral niet tegenover de weg en het spoor uit de markt moeten prijzen.

Alleen als er een vaarweg geblokkeerd is door een ongeval, zoals bij de Waldhof, horen we dat het dan benodigde alternatieve vervoer miljoenen duurder moet worden gedaan, eveneens bij de bedrijven die aan het Twentekanaal door een kapotte sluisdeur van Eefde ineens problemen hadden door het duurdere vervoer.

 En nu zijn we 4 jaar verder, de vrachttarieven zijn naar een onverantwoordlijk niveau gedaald.

 De Belgen en een paar Nederlanders hebben er genoeg van en liggen op een paar strategische punten stil, geen reclame, ben ik mee eens, maar wel begrijpelijk.

 Beseft de politiek wel dat een moderne vloot van schepen met gemotiveerde personen aan boord, op deze manier als het zo blijft helemaal ten onder gaat?

 En dat dan op middellange termijn die moderne vloot grotendeels bemand gaat worden met goedkoop buitenlands personeel die de problemen mogen oplossen, dan weten we zeker dat het vervoer naar de weg en het spoor gaat.