• Antwerpen
  • In de mist op de Maas
  • Regensburg
  • Oss

Grenzen Mohacs en Osijek

Grens passage Mohács (Hongarije) en Osijek (Kroatië) 2010

Afvarig als eerste de grens Mohacs, we zijn boven Mohacs ten anker gegaan, want als je 's avonds aan de muur gaat liggen om uit te klaren, en je bent na een uur of vijf klaar moet je vertrekken en naar de volgende ankerplaats varen.

Woensdagmorgen naar de grens gevaren, afgemeerd aan de muur, met o.a. 2 schuine trappen, met reling aan de muur, en scepters met kettingjes aan de waterkant, die hadden ze beter niet kunnen doen, want echt elke scepter was beschadigd of afgebroken.

Dit gehele object met een mooi nieuw gebouw is ongeveer 2 jaar oud. mohacs_grens_kl

Je zou hier heel goed de auto aan de wal kunnen zetten, ze hebben een deel van het plein naar het water afgezet met losse bouwhekken, het nog aan een ambtenaar gevraagd, maar was niet toegestaan.

Van de kade naar gebouw gelopen, aan rechterkant van het gebouw is een ingang, en daar naar binnen gegaan voor de "revision".

Als je binnenkomt loopt je tegen een receptie aan, daar geef je een Ankunfts- und Abfahrtsliste af. Je krijgt dan een formulier "Mohács Harärkikötö" terug , waarop 4 regels, Polizei, Zoll, Wasserschutspolizei und Doctor, de betreffende ambtenaar ondertekent en schrijf de tijd op van bezoek.

Daarna kwam de shipping agent naar beneden, met de jongeman die redelijk Duits sprak naar zijn kamer op de 1ste etage gegaan.

Daar een nieuw formulier "Ankunfts- und Abfahrtsrapport" speciaal voor Mohacs ingevuld, op dit formulier moet het EORI nummer ingevuld worden en als men dat niet heeft het BTW nummer.

Daarna kwam het formulier "Gazolajpapir", waarop de gasolie- en smeeroliebunkers ingetekend moeten worden met de inhoud in liters per tank, tevens hoeveel uren men gedraaid heeft met de motor vanaf laadplaats tot Mohacs en hoeveel het maximale  verbruik  per uur is.

Alle formulieren had hij in de computer staan, dus ik vroeg hem of het mogelijk was om deze formulieren ook naar mij toe te mailen, hem het e-mail adres gegeven en tegen de avond had ik ze ontvangen.

Daarna naar een van de volgende kamers gegaan volgens het "Mohács Harärkikötö" formulier.

Bij ons stond als eerste de Polizei kamer F6 met als tijdstip 07.45 uur en als laatste Zoll met F5 met als tijdstip 09.23, als dit lijstje is afgetekend, kan je na betaling van 50 euro aan de shipping agent naar boord baan en afwachten.

Om ± 09.50 uur kwamen ze met 7 man/vrouw aan boord, 2 waterpolitie, 2 grenspolitie, 2 douane en 1 dokter, het was mooi weer, kwamen maar 4 personen in de stuurhut, de rest ging in de machinekamer kijken.

Om 11.30 uur klaar en konden we vertrekken, ze zijn niet in de woning geweest.

Aankomst Osijek

De nieuwe haven van Osijek, deze haven ligt in de Drava, tussen een eiland, je mag hier niet verder naar boven varen, dan moet je langs de andere kant van het eiland.

Boven aan de haven is een korte recht muur met 1 kraan, op deze muur wordt vaak constructie geladen, daaronder een schuine wal van ongeveer 250 meter waar vier kranen staan.

We kwamen om 16.40 uur aan in Osijek, en om 16.50 uur kwamen er 4 personen aan boord, een vrouwelijke douanebeambte, 1 grenspolitie en 1 waterpolitie en de schipping agent, deze laatste sprak redelijk Duits en was erg aardig. aardige_agent_osijek_kl

Het is hier een vieze bende aan de wal, maar de heren en dame wilde zo met de vuile schoenen de stuurhut in, dat even tegen gehouden met het verzoek om hun schoenen uit te trekken, maar volgens mij hebben al deze dictatortjes zweetvoeten, dus ze weigerden en waren zwaar beledigd, toen maar een laken over de vloerbedekking in de stuurhut gelegen.

Volgens de mensen moesten wij hun een ruimte beschikbaar stellen waar ze hun werkzaamheden konden doen, ze bedoelde net als op die Russische schepen, de woning in met drank en spijs. Onze stuurhut is groot genoeg om die mensen een zitplaats te geven.

Wat hier anders was als in Mohacs, de autoapieren moesten op tafel komen en het chassisnummer van de papieren werd met het chassisnummer van de auto vergeleken.

En bij elke grens werd het hondenpaspoort nog beter als onze paspoorten doorgenomen!

Via de shipping agent werd ook ons medegedeeld dat ze recht hadden om in de woning te komen, maar gewoon ja gezegd, vriendelijk gelacht, en wat ik dacht?

Maar in ieder geval, na aankomen gelijk "revision", daarna krijg je een formulier "Odobrenje za uplovisenje / isplovljenje plovila" uitgereikt, dit moet je weer kunnen laten zien bij "revision" vertrek.

Donderdag zijn ze om 10.00 uur begonnen met het lossen.

Wij hebben met de eerste 2 kranen vanaf de invaart gelost, gelukkig was het hoog water, er lag een Duitser opzij, die vertelde dat als het water laag is, ze ook met deze kranen lossen, ze kunnen dan niet ver genoeg naar buiten komen, maar dat probleem wordt opgelost door te slingeren, en daar hebben de Russen en Roemenen wel geen moeite mee, maar wij wel, maar gelukkig is er ook nog een 3de kraan, wipkraan die ver genoeg naar buiten komt, de 4de is een kleine kraan.

Het gedeelte onder de kranen is asfalt, maar daar achter waar de vrachtwagens e.d. rijden is het meer een landweg met veel vuil, elke rijdende vrachtwagen veroorzaakt daar een grote stofwolk van kolen en troep die over het gehele terrein en de schepen heen waait.

Vrijdag om 13.00 uur zat er nog lading voor één vrachtwagen in het ruim, en om 16.00 uur kwam deze dan toch eindelijk, dus om 16.30 uur leeg. 

Het lossen is gebeurd zonder bobcat, die was kapot, het ruim is redelijk bij geveegd.

Toen heb ik het proviandboek weer ingevuld, Ankunfts- und Abfahrtsliste met besatzungsliste gemaakt.

Originele besatzungsliste, Vaartijdenboek, Certificaat van Onderzoek, paspoorten van de personen aan boord en het paspoort van de hond gereed gelegen.

Maar toen kwam de melding dat de ambtenaren het te laat vonden om nog te komen, het wordt de andere dag om 10.00 uur.

De twee ijkmeesters waren om 16.00 uur aan boord en konden natuurlijk pas gaan ijken toen we om 16.30 uur leeg waren, en het uitrekenen daarvan hadden ze om 18.15 uur klaar!

Van deze berekenings formulier heeft hij het origineel gehouden en een kopie aan boord gelaten, op zijn verzoek 5 kopieën gemaakt en hem meegegeven.

Zaterdagmorgen stond een van de ijkmeesters om 9 uur te roepen aan de wal, dat hij de kopieën vergeten had mee te nemen, even nagekeken, maar geen kopieën, ik vroeg: zal ik er nog een maken, ja dat graag, toen ik dat gedaan had, naar buiten gegaan, en gezegd, "kopie kan niet vliegen", waarop hij dat toch maar naar boord kwam om ze op te halen.

We hebben het laken maar weer op de vloerbedekking in de stuurhut gelegen, want alles wat aan de wal ligt is nu ook naar boord gewaaid, dus overal smerig.

Het is nu 11.45 uur en dezelfde personen als bij het inklaren zijn aan boord gekomen, police_osijek_klmaar ze gaan eerst naar het Slowaakse schip aan boord dat vanmorgen bij ons opzij is gekomen, na het laden van constructie aan de bovenste muur.

Bij onze buurman was er problemen met papieren, scheepsuitrusting e.d., dus ze zijn bij ons gekomen en om 12.30 uur waren we klaar en konden we er gelukkig tussenuit en kop voor nemen.

Ze waren vandaag super aardig.

Bij het nakijken van de papieren bleek dat op het  "Odobrenje za uplovisenje / isplovljenje plovila" formulier als tijd 10.15 uur was ingevuld! In werkelijkheid zijn ze 2 uur later aan boord geweest, maar op papier klopt de afspraak!

Kleine tip: Probeer het origineel connossement van de ladingpapieren bij aankomst aan boord te houden.

Grens Mohács opvarig

Dezelfde dag weer ingeklaard in Mohacs, aankomst 18.00 uur. Weer met de zelfde papieren als afvarig aan de wal gegaan.

Geef een "Vámos raport" af aan de receptie, dan krijg je weer een "Mohács Harärkikötö" formulier terug waar alle vier instanties op staan, en dan maar weer langs al die kamers en dit briefje af laten tekenen. We zijn nu leeg en hebben dus geen shipping agent nodig gehad.

Daarna om 18.30 uur weer aan boord, en om 18.50 uur kwamen ze met 7 man/vrouw sterk aan boord, 2 grenspolitie, 2 waterpolitie, 2 douane en 1 dokter, en allemaal in de stuurhut, vandaag regende het, de dokter moest in de keuken kijken, en vroeg o.a. waar water geladen was en waar boodschappen gedaan was, en trok de kastdeuren open.

Een van de douane kwam ook in de woning kijken en vroeg naar sigaretten en sterke drank, nou geen sigaretten aan boord en kast van sterke drank laten zien, kreeg gewoon weer jeugdherrinneringen!

Het klaren ging deze keer verrassend snel, maar ben weer blij dat we het gehad hebben. 

Vraag me nog steeds af of ze als lid van de EU wel het recht hebben in prive woningen te snuffelen zonder een soort huiszoekingsbevel, ze hebben in ieder geval hun nieuwschierigheid kunnen bevredigen.

Lijkt op oude tijden grens Emmerich Lobith, daar hebben we die taferelen ook meegemaakt.

Kort samengevat heb je dus volgende formulieren nodig voor de grens in:

Mohács:

 papierenopmerkingen
1 Proviandboek Vooral de computers, laptops, auto fietsen niet vergeten, en koffie, thee, gedistilleerd, wijn en het belangrijkste, de gaolie- en smeeroliestanden
2 Vaartijdenboek Vooral ook de rusttijden invullen.
3 Certificaat van Onderzoek  
4 Ladingpapieren  
5 Paspoorten Van alle personen aan boord
6 Dierenpaspoort  
7 Original besatzunsliste  
8 Kopie besatzungsliste  4x
9 Gazolajpapir Lijst met tekening van bunkers en oliestanden, alleen Hongaars.
10 Rendör raport DE Ankunfts- un abfahrtsrapport met wapen, 1 x Zoll
11 Vámos raport Ankunfts- un abfahrtsrapport met wapen, 4 x (receptie, doctor, WSP en grenspolitie)
12 Gezondheidsverklaring Is ook in het duits, overal rondjes om heen zetten.
13 Baranya (Erklárung) Verklaring van geen wapens, drugs en vreemde personen (ook in Duits)

En het belangrijkste "DE STEMPEL" niet vergeten, zonder stempel besta je hier in deze landen niet.

En zorg dat de oliestand op "GAZOLAIPAPIR" gelijk is met de vermelding in proviandboek!

OSIJEK: 

 papierenopmerkingen
1 Proviandboek Vooral de computers, laptops, auto fietsen niet vergeten, en koffie, thee, gedistilleerd, wijn en het belangrijkste, de gaolie- en smeeroliestanden
2 Vaartijdenboek Vooral ook de rusttijden invullen.
3 Certificaat van Onderzoek  
4 Ladingpapieren  
5 Paspoorten Van alle personen aan boord
6 Dierenpaspoort  
7 Original besatzunsliste  
8 Ankunfts- und Abfahrtsraport Met personal liste 4 x (combinatieformulier)
9 Autopapieren Hier wordt het chassisnummer vergeleken met auto en papieren.
10 Odobrenje za uplovlsenje Dit formulier heb je ontvangen bij binnenkomst.
11 STEMPEL  

Bij Menu Foto-albums kan je kijken naar foto's van deze reis.

Get more Joomla!® Templates and Joomla!® Forms From Crosstec